maandag 24 februari 2014

Ideeën herontwerp

Op het moment dat je gaat herontwerpen wil je niet teveel beperkt worden door kaders......
Out of the box denken......... een oefening divergerend denken.....

Formuleer een divergerende vraag naar aanleiding van evt. ontwerpideeën die je al hebt.
Laat medestudenten hierop reageren middels creatieve antwoorden op post-its....

Mijn vraag is: Hoe kunnen we reflectievaardigheden van studenten vergroten?
(Bij nader inzien is deze vraag niet divergerend genoeg. Teveel toegespitst op het mogelijke idee dat ik al heb. Maar ja..... meer divergerend zou zijn: wat moet de ideale MBO-student aan het eind van zijn opleiding kunnen? Wie hierop wil schieten, graag...)
Maar goed, bij deze het resultaat...............................


Als ik alles probeer te ordenen kom ik tot de volgende ideeën:

Docent:
Docenten zelf leren reflecteren
Beginnen bij ons zelf
Goede vragen leren stellen

Student
Aan medeleerlingen iets laten uitleggen
Concrete casuïstiek gebruiken
Motivatie voor reflecteren duidelijk krijgen

Abstract
Studenten leren reflecteren op hun zijn (wie ben ik?)
In een ruimte plaatsen met veel spiegels
Confronteren met hun zelf (in stilte) bv. klooster

Nu levert dit niet heel veel nieuws op.... maar dat is dan ook waarschijnlijk het gevolg van een te benauwde vraag.? Maar goed, wel een bevestiging van een globaal idee.

To be continued....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten