vrijdag 7 maart 2014

Curriculum-analyse deel A,B,C (concept 2 deel B)

Curriculum analyse CIOS Sittard-Venlo MLI LA-2 2014                        

Visie CIOS Sittard-Venlo
Passend binnen de visie van Leeuwenborgh opleiding te Maastricht en in samenwerking met CIOS Nederland, formuleert het CIOS onderstaande missie-visie (tot 2016).

Visie CIOS Sittard-Venlo: het CIOS …..
* zorgt voor de persoonlijkheidsontwikkeling van de individuele deelnemer
* door het aanbieden van “onderwijs op maat”
* in een inspirerende omgeving
* en in samenwerking met diverse sportorganisaties.
De ontwikkeling is gericht
* op specifiek vakmanschap binnen het werkveld van sport en bewegen
* en/of het leggen van een breed fundament voor het volgen van een (HBO) vervolgstudie.
Dit alles om
* op een enthousiaste wijze een bijdrage te leveren aan een samenleving waarin de termen “sportief”, “sociaal” en “gezondheid” centraal staan
* op een maatschappelijk gewenst en relevant niveau.

Doelen
De studenten kunnen op het CIOS op niveau 2, 3 en 4 uitstromen in diverse (sport) profielen.
Ned. Eng. en Rek. ronden studenten van niveau 3 af op 2F niveau. Op niveau 4 moeten ze 3F niveau behalen. Verder heeft het CIOS specifieke doelen geformuleerd vanuit de missie die voor 2016 geformuleerd is. Zie: specifieke doelen CIOS on the Move

Inhoud
In de huidige vier jarige opleiding is er binnen de eerste twee jaar basisopleiding een breed aanbod van sport- en theorievakken. In leerjaar 3 en 4 maakt de student een keuze tussen een klein keuzevak (meestal een sport gerelateerd vak dat opleidt tot trainer/coach) en een stream (hoofdkeuze) op niveau 4. Streams zijn: Bewegingsagogie / Buurt Onderwijs en Sport / Fitness en health / SportcoördinatorGeüniformeerde beroepen / Trainer-coach / sportcoördinator buitensport.

Leeractiviteiten
De lessen zijn onderverdeeld in theorie en praktijkvakken. Binnen de theorievakken bestaan er verschillende leeractiviteiten. Variërend van samenwerkende vormen tot frontaal lesgeven. Vanaf het begin wordt er in opbouw gewerkt aan samenwerkings-en leidinggevende vaardigheden middels projectgerichte opdrachten (evenementen en kampen). Binnen het CIOS lopen studenten vanaf leerjaar 1 meteen stage (Beroeps Praktijk Vormen=BPV). Dit neemt in omvang toe vanaf leerjaar 1 ongeveer 4 uur per week tot in leerjaar 4 twee a drie dagen.

Rol docent
De vakdocenten richten zich met name op het eigen vak met de daaraan gekoppelde doelen en leerinhouden. In leerjaar 1 en 2 heeft elke klas een mentor, die naast de vakken didactiek, basisbeweegvormen en les-en leiding geven, ook de leerbegeleiding doet. In leerjaar 3 en 4 is het mentorschap gekoppeld aan de streamdocent. Deze begeleid ook de stage en stagebezoeken.

Materiaal en bronnen
Veel praktijk materialen. Verder per vak de theorieboeken.
Binnen de vakken ne/eng/rek. maakt men veel gebruik van digitale leermethodes (taal- en rekenblokken). Binnen de theorievakken groeit het gebruik van interactieve middelen (internet en social media)

Groeperingsvorm
In leerjaar 1 en 2 vormen de studenten een mentorklas. In leerjaar 3 en 4 zitten ze in diverse groepen. O.a. hun streamgroep, keuzevakklas en hun managementgroep. Binnen het rooster worden de av vakken gepland en kunnen de groepen sterk wisselen.

Locatie
Nieuw school – en sportlocatie te Sittard.
Alle lessen worden hier verzorgd in een nieuw goed uitgerust gebouw. De BPV activiteiten vinden zeer verspreid plaats (plaats en karakter)

Tijd
Studenten voldoen aan de van overheidswege opgelegde 850 uren norm. BPV neemt vanaf leerjaar 1 steeds meer ruimte in tot in leerjaar 4.
Binnen de drie jarige opleiding die komend jaar start zal dit naar 1050 uur gaan.

Toetsing
Toetsing vindt plaats volgens het Programma van Toesting en Afsluiting. Dit volgens het landelijke kwalificatiedossier sport en bewegen. (kwalificatiedossier sport en bewegen  
De toetsen vinden tussentijds plaats, met name de praktijk/vaardigheidstoetsen. De theorietoetsen vinden plaats in vier toetsweken. Alle studenten hebben recht op een herkansing per toets per jaar.
De PVB’s worden voor een groot deel afgenomen op de stageadressen.


Analyse/kritiek
Momenteel wordt het huidige curriculum grondig onder de loep genomen. Enerzijds met het oog op het starten van de drie jarige opleiding, anderzijds met het ook op een herziening van het jaarplan.
Aandachts- kritiekpunten zijn:

  • ·    Roostering (tijd), te laat duidelijkheid. Veel part-timers / BAPO’s (meso)
  • ·    Ontwikkeling docenten. Weinig tijd/ruimte voor intercollegiaal leren. (meso/micro)
  • ·    CITO eisen ne/eng/rek. en de impact op toetsing en resultaten.(macro.mezo/micro)
  • ·    Toetsing. Het team ervaart dit nu nog als een soort ‘afrekencultuur’ . Er wordt nagedacht over een andere vorm van toetsafname en planning. (o.a. meer formatief ipv summatief). De afname van PVB’s verschilt sterk. Het vier ogen principe is niet haalbaar.(meso.micro)
  • ·   BPV. De BPV begeleiding is niet optimaal. Er zijn onvoldoende stagecontacten. (meso/micro) Stagebedrijven uiten kritiek op de roostering waardoor studenten pas laat duidelijkheid kunnen geven over de te lopen dagen.
  • ·    Locatie: Is ruim en modern, voldoet in redelijke mate aan de voorwaarden.
  • ·   Leeractiviteiten; studieweken en kampen staan ter discussie. Niet qua inhoud, maar meer qua planning en financiering. Het zijn nu lesuren en activiteiten waarvoor studenten extra moeten betalen. Dit is niet toegestaan.(meso/micro)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten